Sökmotoroptimering

Förlorar ni kunder på Google?

Ta reda på hur många kunder ni förlorar för att ni inte syns längst upp på sökord som är relevanta för er verksamhet.

Sökmotoroptimering (SEO)

Genom att optimera er hemsida mot utvalda sökord så ökar ni er närvaro hos kunder som söker efter era produkter på Google.

Vad är Sökmotoroptimering (SEO) ?

Sökmotoroptimering är en kritisk del i er marknadsföring av era produkter/tjänster online. Genom att tillämpa optimering av innehållet på sidan och bygga ett nätverk av bra länkar mot er sida så förbättrar ni era positioner på sökord som potentiella kunder söker efter.  Google använder sig av algoritmer för att bestämma hur bra er sida är uppbyggd, vilken kvalité innehållet ligger på och på vilka sökord som sidan borde synas på. Genom att anpassa sig efter Google’s riktlinjer när man skriver sitt innehåll och kontrollera utvecklingen på sina sökord så kommer man att kunna ta del av en större del av konverterande klick från dem organiska sökningarna.

Sökmotoroptimering handlar om närvaro

I Sverige sker det cirka 55 miljoner sökningar varje dag och över 97 % av de sökningarna händer på Google.  Det kan vara kring information och recensioner av produkter eller tjänster. Om företag och högt uppsatta personer eller bara om ett bra recept till middagen! Genom att synas bättre på det som era besökare och kunder söker på så får ni ett starkare förtroende genom igenkännande och ett högre antal konverterande klick på er hemsida. 

Lokala sökord spelar roll för din verksamhet

Alla sökord är inte lika värda att satsa sin SEO-kraft på. Genom att tittat på hur många som söker på ett sökord och vilken relevans sökordet har till er verksamhet så kan man bestämma om det är värt att lägga ner arbete på det sökordet. 

Frisörsalongen i Kalmar

Låt oss säga att vi ska jobba med en frisörsalong i Kalmar som erbjuder flera hårvårdsprodukter och olika typer av behandlingar. En frisörsalong tjänar mest på kunder som besöker deras salong och beställer en behandling eller frågar om rekommendationer för en hårvårdsprodukt.  Deras hemsida fungerar som ett reklamblad online där de samlar all information om deras tjänster och produkter som säljs i salongen. Eftersom att deras verksamhet är så lokalt bunden så är det inte värt för de att satsa på generella söktermer som ”frisör” eller ”hårvårdsprodukter”. Istället skulle de se en mycket större högre grad av konvertering från att satsa på lokala sökord som ”frisör kalmar” och ”hårvårdsprodukter kalmar” där deras faktiska kunder finns att hämta. 

VI ERBJUDER EN TIMMES FRI RÅDGIVNING!

"Onpage"-optimering

Onpage-optimering är allt som rör ändringar på hemsidan. Ändringar i innehåll, rubriker, bilder, struktur etc. Även optimering av meta-data som titel och beskrivning ingår i onpage-optimeringen. Detta är ett av det viktigaste att göra för att synas på sökord och skapa relevant innehåll. Man tittar på hur ofta sökordet för sidan används i innehållet, sammanhanget och hur man kan arbeta in nytt innehåll som gör sidan ännu mer relevant för sidans sökord. 

Google’s algoritmer för att avgöra relevansen av sidans innehåll uppdateras ständigt och därför kan det vara svårt för företag själva att hålla sin hemsida uppdaterade till de senaste riktlinjerna från Google. Håller man inte koll på vilka ändringar som görs så riskerar man att tappa sina positioner och man får jobba hårdare för att komma tillbaka till första sidan.

"Offpage"-optimering

När man har sin ”onpage”-optimering under kontroll så finns det även ”offpage”-optimering som man borde ha koll på. Det innebär att bygga upp länkar mot er sida från andra sidor som Google tycker är pålitliga och har en relevans för er verksamhet. Man kan se en länk till er sida som en röst men beroende på vart man får den länken så kan rösten väga mer eller mindre och i vissa fall påverka er sida negativt.

Att veta vilken sida som ger bra länkar kräver en del teknisk kunskap och erfarenhet med Google’s algoritmer. Medans onpage-optimeringen är begränsad till vad du kan göra på din sida så är offpage-optimeringen den största delen när det kommer till att förbättra positioner på era sökord.

FÅ EN GRATIS SEO-ANALYS!

Har ni koll på hur bra er sida är när det kommer till sökmotoroptimering? Fyll i formuläret nedanför så skickar vi en gratis analys av hur er sida är optimerad för era utvalda sökord!