Lilla Stork

Google Ads
SEO
Google Ads
SEO

Utmaningen

Lilla Stork är en E-handel som till stor del fokuserar på muminprodukter och har något för alla mumin-intresserade. För att nå ut till sin kundkrets med sitt stora utbud behövde de hjälp med att öka sin digitala närvaro. Vi på Searchminds antog utmaningen och skapade genom Google Ads ett skräddarsytt upplägg utefter kundens målsättning för att marknadsföra Lilla storks produkter. 

 

Målsättningen var att skala upp verksamheten med bibehållen lönsamhet, därmed har kostnader enbart ökat i samma takt som fortsatt lönsamma försäljningar sker.

Skifta fokus

Inledningsvis skiftade vi på Google Ads fokus från sökannonsering över till Google Shopping. Genom att använda sig av Google shopping ökar exponeringen av annonserna vilket innebär att Lilla Stork kommer högst upp i sökresultatet med produktbild, titel och pris. När kunden senare klickar sig vidare hamnar kunden längre ner i säljtratten vilket ökar chansen  till köp. Den här typen av annonsering lämpade sig bäst för Lilla Storks målsättning då det stora och mer visuella utbudet av produkter skulle marknadsföras. Vi vill genom alla tillgängliga verktyg arbeta för att på ett så pass kostnadseffektivt sätt som möjligt nå ut till potentiella kunder. 

Ständig förbättring av annonsering​

Genom att löpande analysera datan och relevanta nyckeltal låter vi den informationen ligga till grund för vilka beslut som tas härnäst. Verktygslådan i Google Ads är stor och därför vill vi se till att ständigt arbeta med det som gör gör störst skillnad och ger bäst resultat för kunden.

Under det här projektet har löpande arbete skett i form av ökad exponering mot vissa produkter med större potential, förbättring av annonser men även målgruppsoptimering.

Insatserna har genom mer effektiv och relevant annonsering har lett till goda resultat, vilket inneburit att försäljningen ökat kraftigt samtidigt som vi faktiskt lyckats höja lönsamheten.

Tydlig målsättning​

Förutom löpande optimering handlar det också om att ligga i framkant med utvecklingen och alltid förnya sig efter en spelplan i ständig förändring. I nutid har vi därför också applicerat Googles senaste flaggskepps kampanj för Lilla stork: Performance Max. Det är en mycket kraftfull kampanj som inkluderar många fler av Googles tjänster i samma kampanj, ex. Sök, Google Shopping och Display. Kampanjen ger mer heltäckande spridning och större fokus på hela försäljningsvägen. Detta sker genom att exponera potentiella kunder genom hela Googles utbud av kanaler.

209%

Ökning i ROAS

+62%

Omsättning

/Resultat av 2021 vs. 2022

Fortsättning framöver​

Searchminds fortsätter att optimera alla aspekter av Lilla Storks marknadsföring på en av världens största annonsplattformar (Google) där inte bara kontots omsättning ökar utan även vår ambition för kunden. 

Vi ser fram emot att följa Lilla Stork utveckling framöver och kommer göra vårt yttersta för att ta fram nya strategier, förbättra annonser och se till att de når sina långsiktiga mål med oss.

Utöver Google Ads hjälper vi på Searchminds också till och erhåller hög kompetens inom andra liknande områden. Det innefattar allt från kundens UX (User Experience) på hemsidan till sökmotoroptimering för att klättra högre upp i Googles organiska sökresultat.

Nästa projekt

Formbar