SEO

Sökmotoroptimering

Den mest effektiva marknadsföringskanalen

Att synas och sticka ut i det digitala vimlet är en utmaning för många företag idag. Men med sökmotoroptimering (SEO) kan du öka dina chanser att konvertera webbplatsbesökare till betalande kunder. SEO är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna som finns idag och kan ge en betydande avkastning på din investering.

Searchminds är en digital marknadsföringsbyrå med över 15 års erfarenhet av att hjälpa företag, både stora och små, att synas och ranka högt på Google. Vi är övertygade om att SEO är den högst konverterande marknadsföringskanalen som du kan satsa på idag. Statistik och resultat från våra kunder bekräftar detta.

En SEO-anpassad webbplats är mer effektiv än sociala medier, e-postmarknadsföring och Google Ads (PPC). Detta beror på att SEO placeringar syns för potentiella kunder när de aktivt söker efter dina produkter eller tjänster. Du syns alltså på rätt plats, vid rätt tillfälle. Det kan inte bli mycket bättre än så.

Så om du ännu inte har gett SEO en chans, är det hög tid att göra det. Annars riskerar du att tappa potentiella kunder till dina konkurrenter. Vi på Searchminds hjälper dig gärna att utveckla och genomföra en effektiv SEO-strategi som passar just ditt företags behov. Ta kontakt med oss idag så tar vi första steget mot en lyckad digital närvaro!

Vad som ingår

Vi vill lära känna våra kunder och deras webbplats ordentligt innan vi sätter igång med arbetet. För att få en bättre förståelse av hur vi kan hjälpa till, utför vi en grundlig SEO-analys för att ta reda på hur webbplatsen presterar idag och vad som behöver göras för att förbättra den. Vi tar även en titt på hur mycket trafik webbplatsen genererar och hur besökarna beter sig på sidan. Tillsammans med våra kunder diskuterar vi deras specifika mål och vilka viktiga prestationer (KPI:er) som är viktiga för att uppnå dem.

Efter att vi har skapat oss en tydlig uppfattning om kundens webbplats, är det dags att se över dess sökpotential. Vi vill ju att kunden ska synas på rätt ställen och för rätt personer. Därför gör vi en noggrann analys för att ta fram en lista med de mest relevanta och lönsamma sökorden. Sedan diskuterar vi tillsammans med kunden och spikar en sökordslista som passar deras behov och önskemål. Detta blir en viktig grund för det fortsatta arbetet i nästa steg av processen.

Att optimera sin hemsida för sökmotorerna är inte alltid en lätt uppgift. Det finns många faktorer som spelar in för att hamna högt upp på sökresultatsidan, och en av de viktigaste faktorerna är on-page optimering. Det handlar om att se över hemsidans innehåll, rubriker, bilder och struktur för att få en hög relevans för sökordet. Men det handlar också om att vara uppdaterad på de senaste riktlinjerna från Google.

Det är en ständigt pågående process att hålla sig uppdaterad på de senaste trenderna inom sökmotoroptimering. Hos oss på Searchminds har vi stor erfarenhet och koll på vad som krävs för att din hemsida ska hamna högt upp på sökresultatsidan. Vi kan hjälpa dig med allt från onpage-optimering till att uppdatera ditt innehåll och se till att du alltid är uppdaterad på de senaste riktlinjerna.
Nu när vi har pratat om on-page optimering, låt oss inte glömma bort off-page optimering. Detta handlar om att bygga upp länkar från andra pålitliga sidor som har en koppling till er verksamhet. Det kan vara knepigt att veta vilka sidor som ger bra eller dåliga länkar, och det kan krävas teknisk kunskap och erfarenhet av Google's algoritmer. Vissa länkar kan till och med skada er sida istället för att hjälpa.

Även om on-page optimering begränsas till vad ni kan göra på er sida, så är off-page optimering en stor del av att förbättra era positioner på sökmotorerna. Så se till att ni har kontroll över både on-page och off-page optimering för att säkerställa att ni syns på sökmotorerna och når ut till era kunder.

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering är en kritisk del i marknadsföringen av era produkter eller tjänster online. Genom att tillämpa optimering av innehållet på sidan och bygga ett nätverk av bra länkar mot er sida så förbättrar ni era positioner på sökord som potentiella kunder söker efter. Google använder sig av algoritmer för att bestämma hur bra er sida är uppbyggd, vilken kvalité innehållet ligger på och på vilka sökord som sidan borde synas på. Genom att anpassa sig efter Google’s riktlinjer när man skriver sitt innehåll och kontrollera utvecklingen på sina sökord så kommer man att kunna ta del av en större del av konverterande klick från dem organiska sökningarna.


I Sverige sker det cirka 55 miljoner sökningar varje dag och över 97 % av de sökningarna händer på Google. Det kan vara kring information och recensioner av produkter eller tjänster. Om företag och högt uppsatta personer eller bara om ett bra recept till middagen! Genom att synas bättre på det som era besökare och kunder söker på så får ni ett starkare förtroende genom igenkännande och ett högre antal konverterande klick på er hemsida.

Vikten av SEO?

Sökmotoroptimering är viktigt eftersom det hjälper företag att synas och bli hittade på sökmotorer som Google. Genom att optimera sin webbplats kan företag öka sin synlighet och nå ut till potentiella kunder som söker efter deras produkter eller tjänster. Detta kan i sin tur leda till ökad trafik på webbplatsen, fler potentiella kunder och ökad försäljning.

En bra sökmotoroptimering handlar om att förstå kundernas beteenden och vad de söker efter på nätet. Det handlar också om att skapa relevant och kvalitativt innehåll på webbplatsen, samt att optimera webbplatsens tekniska struktur. Genom att göra detta kan man förbättra sin ranking på sökmotorer och öka chansen att kunder hittar företagets webbplats när de söker efter relevanta sökord.

Sökmotoroptimering är inte bara viktigt för stora företag utan även för små och medelstora företag som vill konkurrera på en marknad. Genom att investera i sökmotoroptimering kan företag förbättra sin synlighet och konkurrenskraft på en global nivå. Det är ett långsiktigt arbete som kräver tålamod och hårt arbete, men som kan ge stora utdelningar på sikt.

Din resa mot fler konverteringar och mer trafik

Vi gör en teknisk, nulägesanalys och sökordsanalys

Vi vill förstå våra kunder och deras webbplats så bra som möjligt innan vi sätter igång med arbetet. För att göra detta utför vi en grundlig SEO-analys för att ta reda på hur webbplatsen presterar idag och vad som kan förbättras. Vi tittar också på trafiken till webbplatsen och hur besökarna beter sig där. Tillsammans med kunderna diskuterar vi deras mål och vilka viktiga prestationer som behöver uppnås. Vi tar sedan fram en lista med de mest relevanta och lönsamma sökorden för att säkerställa att kunden syns på rätt ställen och för rätt personer. Denna sökordslista blir grunden för det fortsatta arbetet i nästa steg av processen.

Uppstartssamtal där vi går igenom analysen och pratar om mål

Efter den initiala processen tar vi kontakt och presenterar upplägget för samarbetet. Vi presenterar det vi kommit fram på i analyserna och kommer överens om vilka sökord som ska följas upp och jobbas med löpande.

Vi påbörjar optimering

Vi börjar med att göra on-page optimeringen vilket betyder att vi optimerar relevanta sidor utifrån sökordsanalysen. Det inkluderar att vi skriver relevant SEO-copy och optimerar sidtitlar och metabeskrivningar.

Löpande rapportering om utveckling och strategi​

Vi på företaget ser till att vara med våra kunder på resan hela vägen genom att följa upp arbetet varje månad. Vi gör det antingen via ett videosamtal eller fysiska möten för att säkerställa att vi är på samma sida och att allt går som planerat. Kunderna får också anpassade rapporter med sökordens placering på sökmotorerna samt information om hur trafiken och konverteringarna utvecklas på deras webbplats. SEO är ett kontinuerligt arbete där man ständigt anpassar och förbättrar webbplatsen utifrån den data som samlats in. Detta leder till en ökad trafik och konverteringar på webbplatsen samtidigt som risken minskar att potentiella kunder hamnar hos konkurrenterna.

Vanliga frågor

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) är en marknadsföringsstrategi som används för att förbättra synligheten och rankingen av en webbplats i sökmotorernas organiska (icke-betalda) resultat. Genom att använda olika tekniker och strategier, som on-page SEO och off-page SEO, kan man öka antalet besökare till en webbplats genom att öka dess synlighet och auktoritet på sökmotorerna. Sökmotoroptimering kan hjälpa företag och organisationer att nå en bredare publik, öka försäljningen och bygga en stark online-närvaro.

Vad står SEO för?